lördag 19 april 2014

Hemgjorda krokofanter

Nu är det påsk och med det kommer alla sötsaker!! Det bästa. Alltid.
I år har jag och ska göra sammanlagt två olika godissorter och så en tårta.

Den första sorten gjorde jag klart idag och det blev något riktigt gott. Något jag alltid gillat. Nämligen hemgjorda krokofanter! Kanske inte de köpta krokofanterna har marshmallows i sig (åtminstone något "skum" har de), men jag gjorde i alla fall egna marshmallows som jag sedan doppade i mörk choklad och strösslade. Och så gott det blev, så himla gott! Efter det här vill man ju inte köpa marshmallows någon mer..!




Har försökt mig på marshmallows en gång förut, men det gick rätt åt skogen och har inte "vågat" mig på det igen efter det. Efter lite letande hittade jag ändå ett, vad det såg ut som, pålitligt recept som jag tänkte att jag skulle testa. Receptet på de kommer ifrån Passion 4 baking. Receptet var super och fastän jag inte har någon digital termometer hemma gick det ändå bra med sockerlagen. Kokade min i nio minuter och det verkade som det blev ganska nära den rätta temperaturen när de nu lyckades!





Ni måste testa att göra era egna marshmallows någon gång! Ni blir inte besvikna, så mycket godare än köpta.
Och dessutom med mörk choklad på och strössel på toppen blir det något himmelskt :)

Hemgjorda krokofanter:

Marshmallows:
4 1/2 tsk gelatinpulver
125 ml kallt vatten (1 1/4 dl)
170 g strösocker
125 ml glykos (1 1/4 dl)
65 ml vatten (0,65 dl)
ev. pasta/karamellfärg
ev. smaksättning (vanilj eller som jag, lite mintarom)

florsocker

Rör ihop gelatinpulver med kallt vatten i en skål och ställ det åt sidan så länge.
Häll socker, hälften av glykosen och vatten i en kastrull och låt det koka upp på medelvärme. Låt koka tills det når 120°c.
Under tiden, lägg gelatinet i mikron i 30 sekunder så det löses upp. Häll resterande glykos i en bunke. Tillsätt det varma gelatinet från mikron och vispa ihop på lägsta fart (använde Kitchen Aiden).
När sockerlagen nått 120°c, ta kastrullen från plattan och häll ner sockerlagen långsamt i bunken, under fortsatt vispning på låg fart. Lägg på medelfart och vispa i 5 minuter.
Efter 5 minuter, tillsätt ev. färg och/eller smak och fortsätt vispa i 5 minuter. Nu på högsta fart.
Så, klart!
Lägg marshmallowssmeten i en spritspåse klädd med stor, rund tyll. Ta fram en bit bakplåtspapper och strö på florsocker. Spritsa ut långa stänger. Låt "torka" i någon minut och strö sedan på mer florsocker så de inte klibbar. Rulla runt marshmallowsstängerna i florsockret. Låt stelna till sig i några timmar. Klipp eller skär stängerna i lite mindre bitar, några centimeter långa.





ca 200 g mörk choklad
valfritt strössel

Smält chokladen i mikron eller över vattenbad. Den här mängden choklad kommer inte räcka till all marshmallows. Antingen smälter du mer choklad eller så lämnar du hälften odoppade. Doppa marshmallowsen i chokladen, lägg på ett bakplåtspapper och strö sedan på strössel. Låt stelna i kylskåpet. Ät & njut!!




Glad Påsk!




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar