söndag 29 juni 2014

Jordgubbscupcakes med vit chokladfrosting

Jag satt och kollade igenom foton tagna från förra sommaren och upptäckte då bilder på dessa cupcakes med jordgubbar och vit choklad, helt bortglömda bland allt jag bakat. Hade nog, för ett år sedan, haft den tanken att jag skulle publicera ett recept på dom, men så blev det tydligen aldrig av. Nu tänkte jag ändå lägga upp receptet, bättre sent än aldrig som man brukar säga!

Jordgubbar och vit choklad är en "match made in heaven" enligt mig. Somrigt, sött och gott. Så de här är de ultimata sommarcupcakesen.




Jordgubbscupcakes med vit chokladfrosting:
ca 12 st






























* ca 3 1/2 dl vetemjöl ska det vara istället för 2 1/2 dl

Vit chokladfrosting:

200 g philadelphiaost
200 g vit choklad

24 jordgubbar, halverade

Smält den vita chokladen i mikron eller över vattenbad. Låt svalna lite. Blanda snabbt ihop philadelphiaosten med den smälta chokladen till en slät frosting. Ju mer du rör, desto lösare blir frostingen. Spritsa på frosting på de avsvalnade muffinsarna. Dekorera med halverade jordgubbar.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar