onsdag 24 september 2014

Pumpatryfflar

Pumpa. Det är något alldeles särskilt. Rätt så speciellt, men ändå så grymt gott! Ja, jag älskar verkligen pumpa i alla möjliga sorters bakverk och sötsaker. Fast alla gillar det ändå inte pga. den ändå "speciella" smaken.
Förra året bakade jag en pumpapaj med marängtopp som du hittar receptet på här. I år blev det dessa tryfflar som smakar både pumpa och pepparkaka, och som är doppade i vit choklad. Helt himmelskt goda. Magiska. Underbara. Jag skulle kunna berömma dom hela kvällen så jag säger bara, testa testa testa!! Känns som man verkligen blir beroende av dom.





Har sett bilder på dom här på flera amerikanska bloggar och pinterest, därför bestämde jag mig för att testa dom och blev då inte besviken. Pumpapuré finns på burk i USA och kan också finnas på den amerikanska hyllan i matbutiken. Jag gör min egna puré, vilket är lätt som en plätt. Berättar hur man gör under receptet.

Pumpatryfflar:
ca 12 st

2 dl krossade digistivekex
1/2 dl pumpapuré (köpt eller hemgjord*)
2 msk florsocker
1/2 tsk "pumpkin pie spice mix" (används mycket i USA och är endast kanel, ingefära, nejlika och muskot ihopblandat (mest kanel))
en nypa salt
30 g vit choklad, smält
50 g färskost (ex philadelphiaost)

100 - 125 g vit choklad
krossade digistivekex

Blanda ihop alla ingredienser till tryffelsmeten för hand eller i en assistent. Ställ i kylskåpet en stund så det blir lättare att rulla bollar av smeten.
Rulla små bollar, ca 12 st, och ställ sedan tillbaka in i kylskåpet en stund.

Smält den vita chokladen (100 - 125 g) i mikron eller över vattenbad. Ta ut tryfflarna ur kylskåpet och doppa dem i chokladen. Lägg dom på ett bakplåtspapper och strö på lite krossade digistivekex. Låt stelna i kylskåpet.

*Pumpapuré:

Gör egen pumpapuré genom att först rosta pumpa i ugnen (med skal på), 200 - 225°c tills pumpan är helt mjuk. Sedan skära bort skalet och lägga pumpaköttet i en mixer. Sedan mixa pumpan till en helt slät puré. Klart!































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar