fredag 1 maj 2015

Lakrits- och citronmunkar

Det är första maj idag, äntligen, och igår firades valborg. Då är det ett måste att dricka mjöd och äta munkar och/eller struvor i Finland. Mycket gott och sött! 
Jag kände inte för att göra riktiga fettiga, sockriga munkar så gjorde "falska" munkar som jag kallar dom. Jag har en munkplåt där jag gräddade smeten i så de ändå blir munkformade, men endel gräddade jag också i vanliga muffinsformar vilket går lika bra! Med en smak av lakrits, fyllda med larkritskräm och rullade i citronsocker blir dom himla goda.





Lakrits- och citronmunkar:

2 ägg
1 dl strösocker
1 1/2 tsk lakritsgranulat
50 g smör
1/2 dl mjölk
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
rivet skal av 1/2 citron

Lakritskräm:

1 äggula
1 dl mjölk
2 msk strösocker
1 msk maizena
1 1/2 tsk lakritspulver

Vispa ihop alla ingredienser till krämen i en kastrull. Lägg på spisen och låt tjockna under konstant vispning. I slutet går det väldigt fort! Låt krämen svalna. 

Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg, socker och lakrits riktigt vitt och pösigt. Smält smöret och rör ner mjölken. Rör ner det i äggvispet. Blanda de torra ingredienserna i en skild skål och rör även ner det i smeten. Tillsätt rivet citronskal och rör om till en slät smet. Fyll munkplåtar eller muffinsformar till hälften med smet, klicka i lite lakritskräm och fyll sedan på med lite mer smet, ca 3/4 av formen. Grädda i mitten av ugnen 15 - 20 min. De ska vara helt torra inuti. Låt svalna.

Citronsocker:

1 dl strösocker
rivet skal av 1/2 citron

Riv skalet av citronen på ett papper. Torka skalen lite så de inte är så fuktiga och risken minskar att de kanske klumpar ihop sig med sockret. Häll sockret på en tallrik och blanda med citronskalet.
Ta ur munkarna ur formarna och rulla de i sockret. Om du vill frysa dom struntar du att rulla dom i sockret och gör det i sådana fall efter upptining. 































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar