söndag 7 juni 2015

Rabarberbullar med vaniljkräm och smuldeg

Ni anar inte hur goda dessa bullar är!! Drömgoda! Det är som en blandning av bullar och rabarbersmulpaj och det kan ju verkligen inte bli fel.
Perfekta bullar till alla sommarens fikastunder och picknickar.
Gör en stor sats nu när det är rabarbersäsongen och frys in, det har åtminstone jag gjort.





Rabarberbullar med vaniljkräm och smuldeg:
ca 13 bullar

Deg:
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1 nypa salt
1 dl strösocker
1/2 msk malen kardemumma
1 ägg
75 g mjukt smör
ca 10 dl vetemjöl

Vaniljkräm:
2 dl mjölk
2 äggulor
2 msk maizena (majsstärkelse)
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver/1 vaniljstång

Rostad rabarber:
3 stjälkar rabarber
2 msk strösocker

Smuldeg:
75 g smör
3/4 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn

ägg till pensling

Sätt ugnen på 200°c. Skala ev. rabarbern och skär den i mindre bitar. Lägg i en form klädd med bakplåtspapper och strö på socker. Rosta i mitten av ugnen ca 10 min tills rabarbern nästan är mjuk. Låt svalna.
Gör vaniljkrämen genom att vispa ihop alla ingredienser i en kastrull och lägg på spisen. Låt krämen tjockna under konstant vispning. Det går rätt fort i slutet! Häll upp krämen i en skål.

Smula jästen i en bunke och häll på det ljumma vattnet, ca 37-gradigt. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och ägg. Klicka i det mjuka smöret och tillsätt mjölet, lite i taget, tills du har en slät deg som lossnar från bunkens kanter. Låt degen vila ca 10 min under bakduk. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i små bitar, ca 65 g. Rulla till runda, släta bullar och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper eller i bullformar. Låt jäsa under bakduk 30 - 60 min. Sätt ugnen på 225°c.

Under tiden kan du göra smuldegen: Nyp ihop smöret med sockret, mjölet och havregrynen tills du har en smulig deg.
När bullarna jäst, tryck ner exempelvis ett glas mitt i bullen, ända ner, så du får ett hål för vaniljkrämen. Vispa upp ägget med en skvätt vatten och en nypa salt och pensla bullarna. Fyll hålet med vaniljkrämen, lättast går det med en spritspåse. Lägg på rabarbern och smula till sist över smuldeg. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 20 min tills bullarna är klara och gyllenbruna och smuldegen fått lite färg.

Njut av dina underbara bullar med ett glas saft eller en kopp kaffe i solskenet!






//Matilda

2 kommentarer:

  1. Åh, så gott! Har massor av rabarber så dessa ska jag absolut baka. Tack för tipset :) // Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja, åh du kommer verkligen gilla dom!! Galet goda bullar :)

    SvaraRadera